Szef to zawód – 10 rzeczy, o których warto pamiętać

Od dawna obserwuję w swoim otoczeniu „szefów” – managerów, kierowników, przedsiębiorców w biznesie klasycznym, liderów network marketingu, słowem ludzi, którzy odpowiadają za innych. Obserwacje te zaowocowały kilkoma spostrzeżeniami, którymi chcę się z Tobą podzielić.

Ale zacznijmy od początku. W Naszej rzeczywistości utarły się pewne postawy, przekonania, pokutujące od dawna, przez które wielu ludzi słysząc o szefie (swoim lub słysząc po prostu słowo 'szef”) ma ma różnego rodzaju reakcje… niekoniecznie pozytywne.

Nie będę jednak pisał o tym dlaczego tak się dzieje, o konkretnych sytuacjach i zachowaniach, które krążą jako historie, opowieści i legendy o zachowaniach i braku kompetencji szefów. Niewiele by to wniosło

Zastanówmy się raczej nad tym co zrobić, aby być szefem na miarę managerów poziomu top?, jak działać, aby ludzie z którymi współpracujemy dzisiaj chcieli, a nie musieli z Nami (współ)pracować?

Skupmy się zatem na tym co warto robić, a poszukiwanie odpowiedzi na pytania rodzaju „dlaczego szefowie są oceniani negatywnie?” zostawmy tym, którzy szefami są choć, być może nie powinni.

Postawmy zatem sobie pytanie… Dlaczego warto stać się szefem na miarę swoich możliwości?

Nader często managerami, kierownikami czy dyrektorami zostają osoby posiadające doświadczenie zawodowe w danej branży, wiedzę techniczną, specjalistyczna, analityczną, zapominając o tym , że …. Brak im wiedzy i umiejętności typowo szefowskich.

Ty uniknij tego błędu.

Zacznij od chęci rozwijania się w tym zakresie kompetencji managerskich.

Co prawda nie da się określić wszystkiego tego, co dobry szef, manager czy dyrektor powinien umieć, robić, jaki być. Jest to sprawa tak indywidualna i mocno zależna od zespołu, który prowadzisz, że poniższa lista nie wyczerpuje tematu.

Ważne jednak, aby zastanowić się i sporządzić swoją listę kompetencji i postaw, które chcesz rozwinąć, a do tego potrzebny jest odpowiedni kierunek. Zapoznaj się z poniższą listą i sam/a oceń które z podanych punktów przemawiają do Ciebie najbardziej.

I tak, dobry szef, manager, kierownik.. wg mnie powinien wiedzieć jak:

1.) budować relacje z ludźmi, zarówno zawodowe jak i prywatne w każdej sytuacji,

2.) działać i czuć się swobodnie i pewnie w świecie biznesu,

3.) wykorzystać znajomość zasad etykiety i wzmacniać autorytet działaniami, nie słowami,

4.) dbać o prestiż firmy i jej markę,

5.) zjednywać partnerów w interesach, także wewnątrz firmy,

6.) działać profesjonalnie, ale nie szablonowo i mechanicznie,

7.) poznawać i wykorzystywać savoir-vivre i poznać wzorce autoreprezentacji – swój i swoich współpracowników,

8.) poznawać i rozpoznawać wzorce profesjonalnej komunikacji,

9.) wzmacniać poczucie własnej wartości i roli w firmie i wykształcić inteligencję emocjonalną,

10.) zarządzać sobą w czasie.

Przede wszystkim jednak: Dawać przykład, pamiętając, że tak jak sami patrzymy w pierwszej kolejności na działania, dopiero później na słowa… tak samo robią ludzie wokół Ciebie. Nie tylko Ci, którzy Ci podlegają.

Odpowiednie i często przede wszystkim ludzkie podejście do współpracowników rokuje dużo większymi szansami na odniesienie sukcesu na wielu płaszczyznach w porównaniu z podejściem autorytarnym, zadaniowym, polegającym na ciągłym egzekwowaniu obowiązków.

Do podstaw teorii pozytywnego wzmacniania relacji, należy założenie, że aby wykształcić pozytywne wzorce zachowań – należy nie tylko karać i upominać za zachowania niepożądane, ale PRZEDE wszystkim – nagradzać za zachowania – wykraczające poza zakres obowiązków. W ten sposób jesteś w stanie odpowiednio ukształtować swoich pracowników, a co za tym idzie także swój obraz – w ich oczach…

Podsumowując to co wg mnie jest najważniejsze:

Jeśli chcesz stać się szefem, do którego ludzie będą mieli szacunek, z którym będą chcieli współpracować – z powodu wewnętrznej motywacji, a nie z musu…. To się rozwijaj. Ciągle, systematycznie i nie bój się tego.

Dbaj także o rozwój swoich ludzi.

I pamiętaj, że nie ma urodzonych mistrzów, studentów, aktorów, ani też szefów. Masz tyle ile wyćwiczysz, w jaki sposób myślisz i to czego naprawdę chcesz… Zatem działaj 😉

Łukasz Gigoń
Trener rozwoju personalnego
i kompetencji biznesowych

P.S.

Chcesz wiedzieć, kiedy pojawi się nowy artykuł?
Zapisz się na listę newslettera korzystając z formularza po prawej =>

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.