Racja czy relacja?

Prowadząc w 2008 roku otwarte szkolenie na Politechnice Wrocławskiej sformułowałem pytanie, które od tamtego momentu, w tej czy innej formie jest cytowane na różnych stronach i blogach i wielu wypowiedziach. Myślę, że gdybym z całego kilkugodzinnego szkolenia miał wybrać 1 najważniejszą rzecz, było by to właśnie to.

Pytanie brzmi: Chcesz mieć rację, czy zbudować i zachować trwałe relacje z drugą osobą?

Wydaje się to być z pozoru banalną kwestią. Niestety tylko z pozoru.

Jeśli przyjrzymy się kwestii nieco bliżej, okaże się, że wielu z Nas ma często problem z przyznaniem racji drugiej osobie. Ja też 😉
Bo jak przyznać rację, gdy ktoś ewidentnie jej nie ma? Jak przyznać rację gdy ktoś się myli? Albo co gorsze.. jak przyznać rację, gdy myślimy inaczej?

I tutaj dochodzimy do pewnej dość istotnej (z pozoru oczywistej) kwestii. Każdy z Nas jest inny, ma innych charakter, doświadczenia, przekonania, inaczej patrzy na Świat.

I co teraz? Co zrobić w sytuacji, gdy każdy jest przekonany, że ma rację?

Nie trzeba robić nic 😉 Ponieważ będąc na miejscu danego człowieka, mając za Sobą jego doświadczenia, wiedzę itd… nasze przekonania by wyglądały identycznie. Proste.

Dlatego zamiast wdawać się w dyskusję, wystarczy przyznać drugiej osobie rację, powiedzieć, że „będąc na jej miejscu, z pewnością byśmy myśleli tak samo” i dopiero w tym miejscu przedstawić nieco inny, niekoniecznie lepszy punkt widzenia.

Czemu to służy?

Powiedz sam/a, czy lubisz jak ktoś ma rację, podczas gdy Ty się ewidentnie mylisz?

O ile prościej by było czasem zmienić zdanie, dowiedzieć się, nauczyć się czegoś nowego, gdybyśmy mieli taką 'furtkę’?

Zrozumienie kwestii posiadania racji jest podstawą do budowania relacji z kimkolwiek, niezależnie od tego czy jest to Twój znajomy, współpracownik, członek rodziny czy ktoś obcy.

W oparciu o informacje. które posiada Twój rozmówca, on ma rację. Przyznaj mu ją choćby po to, aby ułatwić mu poznanie dalszych informacji i pozwól podjąć decyzję, czy aby nie zechce zmienić zdania. Reszta jest historią.

Baw się komunikacją, pamiętając, aby Twoje działania przynosiły korzyść zarówno Tobie, jak i innym.

Łukasz Gigoń
Trener rozwoju personalnego
i kompetencji biznesowych

P.S.

Chcesz wiedzieć, kiedy pojawi się nowy artykuł?
Zapisz się na listę newslettera korzystając z formularza po prawej =>

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.