Jak poprawić swoją motywację i wyniki w sprzedaży?

Motywacja i zwycięstwo

Od lat prowadzone są rozmaite badania statystyczne w sferze biznesu mające na celu poznanie odpowiedzi na pytania dotyczące czynników wpływających na sukcesy zarówno pojedynczych pracowników, jak i całych przedsiębiorstw. Jak nietrudno się domyśleć, jednym z kluczowych, odpowiedzialnych zarówno za sukcesy jak i porażki wielu firm, jest czynnik ludzi. Dlatego też większość wysiłków od dawna skupia się właśnie wokół określenia roli i możliwości pojedynczego człowieka, a także tego, jak wpływając na jego jednostkową wydajność, wpłynąć na efektywność całej firmy.

Gdy przyjrzymy się obecnym trendom zarządzania, widocznym w wielu korporacjach, można dostrzec pewnego rodzaju fragmentację odpowiedzialności, tworzenie stanowisk, których jasno określony i wąski zakres zadań sprzyja podnoszeniu wydajności, utrzymaniu jakości wykonywanych czynności, a także … poczuciu własnych kompetencji.

To właśnie poczucie własnego potencjału, kompetencji i umiejętności sprawia, że ludzie pracują wydajnie, są kreatywni w swoim zakresie obowiązków i zmotywowani do pracy. To samo poczucie sprawia, że handlowcy i sprzedawcy działają entuzjastycznie i skutecznie. Sprawia, jeśli handlowcy i sprzedawcy to poczucie własnej wartości i kompetencji … mają.

W przeciwieństwie do stanowisk administracyjnych, produkcyjnych czy pracy w kontroli, sprzedaż wymaga z jednej strony kreatywności, szybkiego reagowania na zmiany otoczenia, rynku, potrzeb klienta, a z drugiej wymaga od handlowca trzymania się pewnych planów, wytycznych, schematów postępowania w takiej a nie innej sytuacji. To wszystko sprawia, że tylko nieliczni czują się naprawdę kompetentni, potrafią emanować pewnością Siebie i profesjonalizmem. Co ciekawsze, nie zawsze są to osoby, które lepiej znają się na produkcie – po prostu uważają, sądzą i wierzą, że znają się … wystarczająco dobrze i to w zupełności wystarcza. O wiele ważniejsze dla najbardziej zmotywowanych i skutecznych sprzedawców są ich kompetencje sprzedażowe, umiejętność postępowania z klientami, opracowywania własnych celów i planów ich realizacji.

Gdyby uczestnicy szkoleń pytają mnie, w jaki sposób podnieść poziom swojej sprzedaży inaczej, niż pracując dłużej, odpowiadam im zazwyczaj, aby skupili się na potrzebach klientów, budowaniu relacji, poznaniu najistotniejszych dla klientów cech i zalet produktu i mówieniu im o tym, ale przede wszystkim zwracam im statecznie uwagę na jedno: „od Twojego ukierunkowanego, przemyślanego i systematycznego rozwoju zależy to, ile sprzedasz jutro i czy staniesz się jednym z najlepszych handlowców”. Dla jasności, nie mam na myśli tylko i wyłącznie szkoleń, które są oczywiście często niezbędne, dają nie tylko nową wiedzę i nowe spojrzenie na daną kwestię, lecz mówię także o książce, artykule, motywującym cytacie, rozmowie z bardziej doświadczonym kolegą czy przejrzeniu notatek ze spotkań i kontaktów z klientami. Tak niewielu handlowców rozwija się regularnie i niewielu jest naprawdę dobrych.

Myślę, że związek między tymi dwoma elementami jest widoczny gołym okiem. W mniejszym lub większym stopniu rozwinąć może Nas i nasze poczucie kompetencji wszystko, kwestia tylko w jakim stopniu. Ważne jest jednak, aby się rozwijać i iść naprzód, bo tylko w ten sposób nie tylko będziemy przesuwać się w kierunku czołówki, ale często … nie zostaniemy z tyłu.

Pozdrawiam, życząc wielu sukcesów i przydatnych umiejętności

Napisz proszę poniżej co sądzisz =)

Łukasz Gigoń
Trener rozwoju personalnego
i kompetencji biznesowych

P.S.

Chcesz wiedzieć, kiedy pojawi się nowy artykuł?
Zapisz się na listę newslettera korzystając z formularza po prawej =>

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *